Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

8 super voordelen van aubergine

aubergineAubergine is een diep paarse groente met grote hoeveelheden voedingsmiddelen en een pittige smaak. De binnenkant heeft een sponsachtige textuur.

Je kunt aubergine frituren, koken of bakken. Bij het kopen van aubergine is het belangrijk om te letten op de versheid. Kies lichte, middelgrote exemplaren, want die bevatten minder zaden die een bittere smaak kunnen geven aan de aubergine. De buitenkant moet glanzend en stevig zijn, zonder beschadigingen, bruine plekken en gaatjes.

Geschiedenis van aubergine

Het gebruik van aubergine stamt uit een ver verleden. In diverse geschriften van meer dan 2000 jaar voor christus, staan vermeldingen die verwijzen naar een oorsprong in Zuidoost-Azië. De oudst bekende informatie komt uit Assam (Noordoost-India), Birma en China. Arabische handelaren namen de aubergine mee naar Noord-Afrika. In de middeleeuwen kwam de aubergine naar Europa, waar hij uitstekend kon gedijen in het warme Mediterrane klimaat.

Laag in koolhydraten en vetten

Aubergine bevat ongeveer 92% water, 1% eiwit, 0,2% vet en 6% koolhydraten. Aubergines zijn niet rijk aan vitaminen (behalve vitamine B), maar bevatten veel vezels en andere nuttige antioxidanten. Ze bevatten ook pectine, dat helpt om je cholesterol lager te krijgen.

Lage glycemische index

Aubergine heeft een lage glycemische index met een waarde van 20. De glycemische index is een numerieke schaal die gebruikt wordt om te bepalen hoeveel en hoe snel bepaald voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Glucose is de voornaamste energiebron voor de meeste lichaamscellen. Voedsel met een hoge glycemische index waarde veroorzaakt een snelle en grote stijging van de bloedsuikerspiegel. Aubergine heeft een lage glycemische index waarde en veroorzaakt maar een kleine toename van de bloedsuikerspiegel.

Ondersteunt gewichtsverlies

Door de lage glycemische index en het feit dat aubergine goed vult door vezels die de spijsvertering stimuleren, kan aubergine ondersteunend werken bij het verliezen van lichaamsgewicht. Bij het ​​bereiden van maaltijden is het goed om aubergine te variëren met groenten die veel vitamines bevatten, zoals broccoli, paprika, wortels en prei. Je kunt aubergine eten bij het ontbijt, bijvoorbeeld samen met tomaten. En het is heerlijk om er een soep van te maken. Bij het diner kun je aubergine roosteren of bakken en met pesto besmeren.

Aubergine bevat krachtige antioxiderende eigenschappen

Aubergine bevat veel krachtige antioxidanten. Sommige onderzoeken hebben de stof nasunin en andere fytonutriënten van aubergine in verband gebracht met een vermindering van cholesterol in het bloed. Nasunin bindt ijzer, zodat het goed wordt opgenomen en de cellen beschermd worden tegen schade en eventuele tumorvorming. Nasunin voorkomt peroxidatie (vetzuren die worden omgevormd tot onstabiele elementen) en vervetting van de aderen. Zie hier een interessant onderzoek over de eggplant (is aubergine). Wie had dat nu gedacht van deze groente?

Aubergine kan ondersteunen bij de genezing van huidkanker

Er zijn aanwijzingen dat een stof die in aubergine voor komt, de genezing van specifieke soorten huidkanker kan ondersteunen! De fytochemicalie BEC5 genaamd, is een stof die werd ontdekt door Dr. Bill E. Cham. Hij ging hiernaar op zoek omdat hij van Australische boeren vernam dat dit een geneeskrachtige stof was bij het behandelen van vee. BEC5 bindt receptoren op het oppervlak van kankercellen. Hierdoor kunnen kankercellen worden vernietigd, terwijl de gezonde cellen in takt worden gelaten. Let op, dit is nog niet wetenschappelijk geclaimd. Lees hier meer over het onderzoek van dr. Cham

Het is een uitstekende bron van ijzer

Zoals reeds vermeld bindt de stof nasunin ijzer, waardoor het mineraal beter wordt opgenomen. Het mooie is dat aubergine zelf ook het mineraal ijzer bevat, namelijk 0, 39-0, 5 milligram per 100 gram.

Meer mineralen

Aubergine bevat tevens kalium, een mineraal dat samen met natrium de vochthuishouding in het lichaam in balans houdt en de hartslag normaliseert. Het bevat een kleine hoeveelheid magnesium, mangaan en koper. Daarnaast bevat aubergine foliumzuur en vitamine B1, B3 en B6.

Voedsel en geneeskrachtig kruid

Voordat aubergines werden gebruikt in smakelijke gerechten, stond aubergine in de volksgeneeskunde bekend als geneeskrachtig kruid. Van de gedroogde schil en de bladeren van aubergine werd in de volksgeneeskunde thee of tinctuur gemaakt tegen interne bloedingen. Het vruchtvlees van aubergine werd hoofdzakelijk gebruikt als een kompres om ontstekingen te kalmeren of de huid te koelen.

Wil je goed voor jezelf zorgen door de heilzame werking van Eerlijk Eten? In dit boek staan recepten die o.a. gericht zijn op: balans van je bloedsuikerspiegel door het eten van voedsel met een lage glycemische index, vermindering van cholesterolklachten en overgewicht, verbetering van het brein en nog veel meer.

(foto aubergine by nuttakit via freedigitalphotos.net)

 

 

Reacties
  • Erika zei (29-12-2014 om 17:08 uur):   

    Aubergines aanbakken en dan samen met knoflook en wat kruiden blenden tot een heerlijke moes. De kinderen vinden deze aubergine spread heerlijk op brood.

  • Chriske zei (12-10-2015 om 23:12 uur):   

    Fantastisch en Leerrijk Wauw meer moet dat niet zijn ,Dank jullie wel

    • Ben thailand. zei (02-03-2017 om 08:24 uur):   

      De advocado noot die moet je drogen en daarna stuk hakken en in de blender vepulveren en samen met de advocado opeten super gezond. :mrgreen: ben.

    • Sunny A. zei (16-03-2017 om 01:39 uur):   

      Ben Thailand: ehmm.. het gaat hier over aubergine, niet over avocado (niet aDvocado) en of je er werkelijk goed aan doet de pitten van een avocado te eten? Hoe kom je op dat idee? Ik weet wel dat het vruchtvlees heel gezond is maar voor zover ik weet (kan het niet onderbouwen dus hoor het graag van jou :mrgreen: ) zijn de pitten zeer giftig. Vogels en meer dieren sterven een zekere dood als je ze avocado geeft. Zelfs in dierenwinkels krijg je die waarschuwing mee als je een papegaai of parkiet koopt.
      Ben echt heel benieuwd! Ik eet graag een rijpe(!) avocado, heel gezond en als de toevoer groot is en ze dus ook betaalbaar zijn hier eet ik altijd een halve als ontbijt, de andere helft gaat door een salade of gebruik hem fijngeprakt op mijn gezicht als ik te lang in de zon heb gezeten. Alle roodheid en het strakke gevoel verdwenen tenzij de vellen aan je neus hangen that is.
      Ik ben benieuwd naar het gedroogde pitten-verhaal, vertel! 😛

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *