Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

Afvallen door je hormonen in balans te brengen.

(blogartikel) Wat zijn er ongelooflijk veel dieten, eerlijk gezegd wordt ik er niet vrolijk van. Ook niet van de dieten die op dit moment populair zijn. s’Ochtends een schaaltje yoghurt met fruit, ontbijtkoek als  tussendoortje… barstend van de glucosesiroop? En dan mijn bloedsuikerspiegel op hol laten slaan? Nee dank je. Bij de lunch 2 sneetjes volkorenbrood, dun belegd met halvarine en magere vleeswaren. Als ik dit lees dan heb ik zoiets van: halvarine? Weten ze dan niet dat dat eigenlijk troep is? En dan ’s avonds iets van de schijf van 5, pasta, groenten en mager vlees, gebraden met een heel klein klontje margarine.

Vroeger heb ik wel dit soort dieten gevolgd. Hoe goed en consequent ik me er ook aan hield, het werkte niet. Calorieën tellen, shakes, vetloos eten, het vreselijke brooddieet (afschuwelijk slecht, maar dat wist ik toen niet) en zelfs pillen waar je van af zou moeten vallen, in de jaren 90 heb ik het allemaal geprobeerd, helaas. Als onzekere begin 20-er vond ik dat ik erg dun moest zijn. De weegschaal keek me bestraffend aan, of lachte me met een meewarige glimlach toe. Hoe dan ook, het effect was voor mij de hele dag voelbaar.

Gelukkig is de weegschaal nu veranderd van een “kramp” naar iets wat al jaren stoffig onder de kast staat. En nee, dat mijn maat niet in die van Twiggy zullen veranderen heb ik nu wel geaccepteerd. Totdat ik na de vakantie na jaren het stof van dat brute monster veegde en ik weer erg bestraffend werd aangekeken, slik. Het monster en zijn boze blik kon ik achter me laten, maar dat mijn broek zo strak zat kon ik echt niet negeren. Al jaren at ik erg bewust, veel bessen, superfood en biologische groentes en ik vulde mijn voedsel aan met supplementen, maar toch was er tijdens mijn uitbundige vakantie iets misgegaan.

Tja, en dan?

Hoe ik op de site van Jesse van der Velde kwam weet ik niet meer, maar het idee dat je hormonen in balans moeten zijn, wil je op een goede manier afvallen, sprak me erg aan. En wat ik nog interessanter vond was dat deze gezondheidscoach, of verjongingscoach hoe hij zichzelf ook wel noemt, dezelfde principes handhaaft die ik voor mezelf al had uitgevonden. Wees zuinig op je lijf door het te voeden met zuiver voedsel en vermijd geraffineerd eten. Het is niet even een “dieetje”, het is een methode om geleidelijk je voedingspatroon blijvend aan te passen. Daarom is het zo goed en ben ik er zo enthousiast over, je ontwikkelt je lijf stap voor stap naar een goede gezondheid. Ook legt Jesse duidelijk uit waarom je soms niets afvalt terwijl je je goed aan het voedingsadvies houdt.  Dat komt in het kortgezegd, doordat je hormonen niet in balans zijn en dan kun je dieten wat je wilt, maar het resultaat is magertjes.

Omdat ik het hormonenverhaal zelf zo interessant vind, hier in het kort om welke hormonen het gaat:

  •  Het eerste hormoon dat door goede voeding in balans gaat komen is insuline. Want insuline is een vetopslaghormoon. Insuline zorgt ervoor dat bepaalde voeding die je eet wordt opgeslagen in je spieren of als lichaamsvet. Door de aanmaak van dit hormoon weer in balans te krijgen (cq te verminderen), kun je dus afvallen.
  •  Het tweede hormoon wat je tijdens het programma gaat aanpakken is cortisol, het stresshormoon. Heb je een te hoog cortisolgehalte? Of heb je juist te laag gehalte omdat je bijnieren zijn uitgeput door veel stress in het verleden? In beide gevallen is er een onbalans wat er voor zorgt dat je aankomt of moeilijk gewicht verliest. Door dit hormoon weer in het juiste evenwicht te krijgen, kun je gewicht kwijtraken.
  • De derde hormonen betreffen de schildklierhormonen, die zorgen voor een goede stofwisseling. Een te snel of te traag werkende schildklier veroorzaakt een groot aantal klachten. Hoe zorg je ervoor dat je schildklier lekker aan de gang blijft zodat je stofwisseling ook goed gaat.
  • En het vierde hormoon is het groeihormoon. Dit zorgt voor spieropbouw, verbranding van vetcellen en vernieuwing van lichaamscellen. In de methode van Jesse van der Velde wordt uitgebreid uitgelegd hoe je de aanmaak van dit hormoon stimuleert.

Daarnaast vind ik het fijn dat er in het programma de nadruk wordt gelegd op wat je WEL mag eten, i.p.v. wat je niet mag eten. Iets “niet” mogen werkt minder goed dan je richten op de alternatieven die wel gezond zijn. En die gezonde alternatieven zijn er genoeg. Ik moet zeggen, ik mis het gebak, de gebakken aardappeltjes en de chips totaal niet. Om gezond te eten, moet je wel iets doen. Zo sta ik vaker in de keuken om verse dingen te snijden, het vereist dus wel toewijding en wat discipline om niet te vallen voor het “gemakkelijke” en geraffineerde voedsel dat je overal wordt aangeboden. Maar tot nu toe gaat het super, ik voel ik me fit en val ik ook nog af.

Maar nu de praktijk. Ben je inmiddels nieuwgierig geworden? Lees dan hier meer over de Superverbrandermethode van Jesse.

Mocht je willen afvallen door je lijf stap voor stap gezonder te maken, dan kun je hier meer lezen over nog een programma van Jesse: de “Gezonde Gewoontes”.