Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

Bye bye hooikoorts! Zes tips voor de aankomende lente.

Lente, een mooie tijd van het jaar breekt weer aan. Maar dat geldt niet voor degenen die last hebben van hooikoorts, jeukende ogen, jeukende huid, loopneus of astma. Gelukkig zijn er enkele natuurlijke manieren beschikbaar, die je in plaats van antihistamine of steroïden (die  de onderliggende problemen kunnen verergeren) kunt gebruiken.

1. Geef je immuunsysteem een boost
Bij het hebben van allergieën is het belangrijk om je immuunsysteem te stimuleren. Vermijd voedingsmiddelen die je immuunsysteem verzwakken, zoals suiker en geraffineerd voedsel. Eet in plaats daarvan dingen die je immuunsysteem versterken zoals wortels, spinazie, zoete aardappelen, knoflook en broccoli. Verminder stress met meditatie, ademhalingstechnieken, massage, acupunctuur en een wandeling in de natuur.

2. Eliminatie dieet
Onderliggende gevoeligheden voor voedsel kunnen bij hooikoorts leiden tot een vergrootte kans op een loopneus, bijholte ontsteking of een andere milieu-allergie. Het eliminatie dieet is vrij eenvoudig. Vermijd minimaal 2 weken de meest voorkomende boosdoeners, zoals zuivel, tarwe, eieren en soja. Aan het einde van deze twee weken weet je of je gevoelig bent voor deze groep. Dit merk je als er na 2 weken een enorme verbetering optreedt. Voeg elke 3 dagen weer één van deze voedingsmiddelen toe, totdat je de dader identificeert.

3. Optimaliseer je darmgezondheid
Een slechte werking van het immuunsysteem wordt vaak veroorzaakt door onderliggende darm problemen. Door onvoldoende productie van zuren en enzymen beginnen de problemen vaak al in de maag. Voedsel dat in de maag niet goed wordt verteerd gaat in de darmen rotten en gisten. Deze situatie zorgt ervoor dat de goede bacteriën slecht gedijen. Ongezonde bacteriën, schimmels en parasieten krijgen de overhand, om vervolgens de weg vrij te maken voor gevoeligheden en allergieën. Je kunt dit terugdraaien door te zorgen voor voedsel met de juiste enzym- en zuurgraad voor de maag (of enzymsupplementen) en probiotica voor de darmen. Er bestaan bepaalde diëten die gericht zijn op de gezondheid van de darmen.

4. Een gezond leven vraagt om een gezonde lever
De histamine waar je bij hooikoorts zoveel last van hebt, wordt door je lichaamscellen vrijgegeven, de lever zorgt voor de verwerking daarvan. Wanneer de lever overbelast is of verstopt, worden histamine en andere stoffen niet goed afgevoerd, wat zorgt voor een verergering van allergieën. Om de lever te ontlasten kan het raadzaam zijn om alcohol en cafeïne te laten staan, evenals andere zaken die de lever belasten. Groenten zoals broccoli, radijs en koolsoorten zijn goed voor de lever. Er zijn kruiden die helpen bij het herstellen van de leverfunctie. (een natuur- of ayurvedische arts kan hier bij ondersteunen)

5. Gezonde bijnieren
Je bijnieren werken als een soort remsysteem voor je immuunsysteem, door het afscheiden van cortisol zorgen de bijnieren voor een juist evenwicht in het immuunproces. Veel voorkomende symptomen van slecht werkende bijnieren zijn een gebrek aan energie, vermoeidheid, slaapstoornissen, spier-en gewrichtspijn, migraine, laag libido, chronische stress en een slecht geheugen. De functie van de bijnieren kan eenvoudig worden beoordeeld met een speekseltest. Als de bijnieren niet goed functioneren, moeten cafeïne en suiker uit het dieet worden gelaten. Hoogwaardige vitamine B-en C-complexen voeden de bijnieren. Ondersteunende kruiden zijn onder andere zoethout en Koreaanse ginseng (voor aanvullende kruiden raadpleeg een natuurarts).
Een enorm verhelderend boek over bijnieruitputting en de relatie met vermoeidheid en wat je er aan kunt doen is dit boek.

6. Beweging en rust
Er zijn tal van studies die aantonen dat lichaamsbeweging kan helpen bij het oplossen van seizoensgebonden allergieën. Beweging helpt bij het loslaten van opgebouwde stress dat de bijnieren, de lever, darm en het immuunsysteem belast. Regelmatige lichaamsbeweging kan verbetering brengen in de werking van deze systemen. Ook het hebben van voldoende nachtrust helpt daarbij.

Schrijver Kelly Pepper van http://www.affinityhealthprofessionals.com/

Bron: Naturalnews