Hartcoherentie, voeding voor het hart

Hartcoherentie, voeding voor het hart

Hartcoherentie is eigenlijk het creëren van de optimale samenwerking tussen hart en hoofd. Die samenwerking is bij de meeste personen niet echt optimaal. Door vele externe prikkels, problemen thuis, op het werk of in het verkeer, worden er in het lichaam veel stresshormonen aangemaakt.

Op talloze plekken in de wereld hebben duizenden managers van grote ondernemingen als Shell, HP, Motorola en Unilever een training in hartcoherentie gekregen. Onderzoeken laten zien dat een goede hartcoherentie een positief effect heeft op o.a. het lichaamsgewicht, de bloeddruk en hormonale evenwicht. Hormonaal onderzoek toont minder stresshormonen zoals cortisol. Dit correleert bijvoorbeeld met het hebben van minder angstgevoelens tijdens het werk. Ook gaat het DHEA (het zogenaamde verjongingshormoon) omhoog, wat een positief effect heeft op de immuniteit.

Het hart-brein-systeem
Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft het hart een eigen neuronennet: het hart-brein-systeem. Dat is een complex systeem met een eigen geheugen, die in staat is om beslissingen te nemen die geheel onafhankelijk zijn van de hersenen in het hoofd. Het hart kan dus niet alleen autonoom beslissen maar ook het emotioneel brein en het rationeel brein beïnvloeden. Daarnaast heeft het hart ook nog een zelfstandige hormonenfabriek die adrenaline, ANS en oxytocine kan afscheiden.

Sinds de publicaties van de Franse neurobioloog, Paul Broca en vele anderen, weten we dat in de hersenen gevoel zit, namelijk in het limbisch systeem. Dit gedeelte van de hersenen controleert de emoties en de fysiologie van het lichaam; de primaire overlevingsmechanismen. Dit deel van het brein werkt vaak geheel onafhankelijk van het geavanceerdere gedeelte, de neocortex, waar het redeneren huist. Het limbische systeem wordt ook wel eens het emotionele brein genoemd en de neocortex, het rationele of het cognitieve brein. Onderzoeksleider Mario Beauregard aan het Montreal Neurological Research Center van de McGill University heeft recent aangetoond dat we zelf een spiritueel brein bezitten. (M. Beauregard en V. Paguette ‘Neural correlates of a mystical experience in Carmelite nuns’, Neuroscience Letters 405 (2006): 186-90).

Ritme is belangrijk; resonantie frequentie
Naast het brein en het hart is ook het zenuwstelsel en het hormoonsysteem betrokken bij emoties. Samen vormen ze een dynamisch netwerk dat communiceert en het gevoelsleven bepaalt. Interessant is dat elk van deze systemen een bepaald ritme heeft. Deze ritmes kunnen elkaar beïnvloeden, waardoor ze kunnen resoneren. Onder resoneren wordt verstaan dat twee of meer trillingen van (bijna) gelijke snelheid elkaar treffen waardoor een grote vibratie ontstaat. De frequentie van een dergelijke vibratie wordt de resonante frequentie genoemd.

Bij een hoge hartcoherentie is er sprake van een dergelijke resonante frequentie en vooral in het gebied om nabij de 0,1 Hz. Algemene verbeteringen van de gezondheidsindicatoren zijn terug te vinden in talloze casus verslagen bij onder ander hartkloppingen, slapeloosheid, chronisch vermoeidheidsyndroom, verbetering van de levenskwaliteit bij diabetespatiënten, HIV patiënten,  fibromyalgie, fobieën, depressies, posttraumatische stress stoornissen, etc. Ook zijn er onderzoeken verricht bij kinderen, tieners en studenten. Zij konden allen beter functioneren in de groep, zich beter concentreren en hadden minder last van examenvrees.

Hartcoherentie oefening
Stap 1
Zoek een plek waar u helemaal op uzelf kunt zijn. Waar u ongestoord de onderstaande oefening kunt doen.
Breng uw aandacht naar binnen en laat de buitenwereld even voor wat het is.
Registreer hoe u rustig in- en uitademt.
Voel hoe langer u in deze ademhalingsconcentratie blijft des te meer ontspannen u wordt.
Stap 2
Richt nu al uw aandacht rustig op uw hartstreek terwijl u nog steeds rustig door gaat met in- en uitademen.
Stelt u zich voor dat u door uw hart heen ademt. Inademend door uw hart, uitademend door uw hart. Blijf langzaam en diep ademhalen met een natuurlijk ritme, rustig en niet geforceerd.
Stelt u zich voor dat u bij het inademen zuurstof brengt naar uw hart en dat bij het uitademen uw hart zich ontdoet van de afvalstoffen die het niet meer nodig heeft.
Stap 3
Laat een gevoel van warmte of ruimte in de borst opkomen. Een efficiënte manier om uw hart aan te moedigen is om een gevoel van erkentelijkheid of dankbaarheid op te roepen en daarmee de borst te vullen.
Denk dan terug aan een moment van echte dankbaarheid wat u ooit gevoeld heeft. Geef u zelf de tijd om die herinnering terug te halen. Vul uw borst met dat gevoel van dankbaarheid. Voel de warmte en richt dankbaarheid op uw hart die al zo lang voor u zorgt. Laat uw hart baden in de warmte van uw dankbaarheid.
Laat uw gedachten terug gaan naar een vredig tafereel in de natuur. Een fijn gevoel bij het skiën, een perfecte slag bij het golven die u in vervoering bracht, een romantische wandeling langs de zee, een zeilboot in de wind of gewoon wat u heel prettig vindt.

Aandacht voor het hart kan soms angstwekkend zijn
Bent u door het leven verwond door mishandeling of ander grensoverschrijdend gedrag van anderen, relatieperikelen of andere negatieve ervaringen, dan kan het pijnlijk en angstwekkend zijn om opnieuw naar uw hart te keren. Bedenk dan dat het hart, soms na jaren van emotionele kwelling en negeren van haar bestaan, is als een gevangene die al jaren niet meer het zonlicht heeft gezien en nu de eerste stralen van een genezende lentezon kan aanschouwen.

Bron: natuurdiëtisten

Vindt u deze informatie nuttig? Oproep van natuurdiëtisten.

Ook interessant:

In contact met je hart

Dit boek “Uw Brein als medicijn” is een echte aanrader als je meer wilt weten over hartcoherentie: