Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

Het nut van vreetbuien en trek in ongezond voedsel

vreetbuienWie kent dat niet, dat je wordt overvallen door een onbedwingbare trek in iets lekkers? Dat je een enorme drang krijgt in vreetbuien. Het water loopt je bijna in de mond, zoveel trek heb je in iets zoets, hartigs of in een vette hap, het kan niet wachten. En helemaal als je weet dat het snel binnen handbereik is.

In veel gevallen wordt dit hunkeren naar voedsel opgelost met een snelle kant-en-klaar oplossing. Een zak chips, een reep chocolade of bijvoorbeeld een snelle magnetronmaaltijd. Vaak hebben we dan achteraf spijt van onze keuzes, hebben we last van ons buik of een vervelend gevoel over wat we hebben gegeten.

Onbedwingbare trek in voedsel
Maar wat als een onbedwingbare trek in voedsel eigenlijk een goede zaak is? En dat deze onbedwingbare trek in voedsel zelfs heel essentieel zou zijn voor ons dagelijks leven? Zou je dat geloven?

Belangrijk signaal
Waar het om gaat is dat het “hunkeren naar voedsel” wel degelijk een belangrijk biochemisch signaal is dat ons lichaam afgeeft. Het signaal is dat we behoefte hebben aan bepaalde voedingstoffen.

Het probleem is dat we in een realiteit leven dat “voorverpakt voedsel” wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding. Voeding dat eigenlijk nep is en ons lichaam niet echt voedt, maar tijdelijk vult met lege stoffen. We zijn door ons moderne leven in de war geraakt bij het interpreteren van de signalen die ons lichaam ons geeft. En dan zorgt een snelle ongezonde hap vaak voor een kort gevoel van bevrediging.

Inspelen op echte behoefte
Het goede nieuws is dat je slim kunt inspelen op een trek in ongezonde dingen. We hoeven alleen in te zien dat ons lichaam schreeuwt om “echt voedsel”. En om het een beetje eenvoudig te maken hebben we een tabel gemaakt met

  1. de meeste ongezonde snacks waar we weleens naar hunkeren,
  2. welke stoffen ons lichaam dan echt nodig heeft en
  3. in welk voedsel deze voedingsstoffen in voorkomen.

Zo kun je bij behoefte aan een ongezonde snack al snel zien wat je kan nemen om je lichaam echt te voeden, zodat je lichaam beter gaat functioneren.

1. Als je onbewingbare trek hebt in: 2. Wat je echt nodig hebt: 3. Hier zijn de gezonde alternatieven waar het ook in zit:
chocolade magnesium rauwe cacao, rauwe noten, zaden, groenten en fruit
snoepjes/zoet chroom broccoli, druiven, kaas, gedroogde bonen, kalfslever en kip
koolstof vers fruit
fosfor kip en gevogelte, rundvlees, lever, vis, eieren, noten, granen en groenten
zwavel cranberries, mierikswortel, broccoli, bloemkool, knoflook, ui, boerenkool en andere koolsoorten
tryptofaan kaas, lever, lamsvlees, zoete aardappel, bananen, kwark, zilvervliesrijst en dadels
brood, toast stikstof voedsel met veel eiwitten zoals vis, vlees, noten en bonen
vet, vette snacks calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, broccoli, kool, kaas en sesamzaad/pasta (eet ongeraffineerde oliën en vetten)
koffie en thee fosfor kip en gevogelte, rundvlees, lever, vis, eieren, noten, granen en groenten
zwavel cranberries, mierikswortel, broccoli, bloemkool, knoflook, ui, boerenkool en andere koolsoorten
zout (NaCl) zeezout, appelazijn
ijzer vlees, vis gevogelte, zeewier, groene groenten, zwarte bessen
alcohol en drugs eiwitten vlees, vis, gevogelte, noten
calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, brocolli, kool, kaas en sesamzaad/pasta
glutamine rauwe koolsap en supplementen met glutaminepoeder
kalium zongedroogde zwarte olijven, de schil van de aardappel, zeewier, citrusvruchten, gedroogde abrikozen, rozijnen
ijsjes ijzer vlees, vis gevogelte, zeewier, groene groenten, zwarte bessen
gefrituurd voedsel koolstof vers fruit
frisdrank calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, brocolli, kool, kaas en sesamzaad/pasta
zout voedsel, chips, zoutjes chloride ongeraffineerd zeezout, vis en rauwe geitenmelk
zuur voedsel magnesium rauwe noten, zaden, groenten en fruit
iets te drinken water kruidenthee, water eventueel met wat citroensap, minimaal 8 a 10 glazen per dag
iets te eten water bij trek kun je een tekort aan vocht hebben, drink daarom minimaal 8 a 10 glazen water per dag
koude dranken mangaan walnoten, amandelen, pecannoten, ananas en blauwe bessen
pre-menstuele vreetbuien zink rood vlees (met name orgaanvlees), zeevruchten, bladgroenten en wortelgroenten
overeten algemeen silicium noten en zaden (vermijd geraffineerd zetmeel)
tryptofaan kaas, lever, lamsvlees, zoete aardappel, bananen, kwark, zilvervliesrijst en dadels
tyrosine vitamine C, sinaasappels, rode groenten en rood fruit
gebrek aan eetlust vitamine B1 noten, zaden, bonen, lever en overig orgaanvlees
vitamine B3 tonijn, heilbot, rundvlees, kip, kalkoen, varkensvlees, zaden en groenten
chloride ongeraffineerd zeezout, vis en rauwe geitenmelk
tabak silicium noten, zaden
tyrosine vitamine C, sinaasappels, rode groenten en rood fruit

En natuurlijk is het weleens lekker om heel af en toe iets ongezonds te eten, maar weet dat je naar je lichaam kunt luisteren en je trek in ongezonde dingen kunt vertalen naar voedsel dat je lichaam echt nodig heeft.

De lijst met alternatieven is bedoeld als een handreiking en daarom niet geheel volledig. En bij alles geldt: drink genoeg water!

Vraag: wat voor voedsel snoep je graag?

(post je reactie hier beneden)

Bronnen: wakeup-world.com

  1. 1. http://earthmother-intheraw.blogspot.ca/2010/05/whats-really-behind-your-food-cravings
  2. Lectures, Cheryl M. Deroin, NMD, Southwest College of Naturopathic Medicine, Spring 2003 (healthy food recommendations)
  3. Benard Jenson, PhD, The Chemistry of Man B. Jensen Publisher, 1983 (deficiencies linked to specific cravings and some food recommendations)
Reacties
  • Gerda zei (16-02-2013 om 10:22 uur):   

    Ik neem af en toe ook wel eens een lekker hapje, maar het drinken van voldoende water wordt idd onderschat, dat vult je maag ook enigszins. Al is het natuurlijk geen vervanging van eten. Soepen met mate.

    • Petra zei (26-02-2013 om 14:51 uur):   

      Dank je wel voor je bericht Gerda, snoepen met mate inderdaad en genoeg water, dank voor je aanvulling!

  • Martijn zei (23-02-2013 om 15:44 uur):   

    Erg handig om te weten, dit!

  • Trifolio4 zei (07-03-2013 om 16:39 uur):   

    Ik zou kaas absoluut géén gezond alternatief willen noemen! Kaas is ongelooflijk vet en dit zijn ook nog eens slechte vetten. Ook zit kaas bomvol calorieën. Hierdoor is kaas slecht voor hart en bloedvaten en kan zorgen voor een hoog cholesterol. Er zitten nauwelijks dingen in kaas die goed zijn voor het lichaam.

    Mijn allergrootste verleiding is kaas en juist als ik een vreetbui heb kan ik zo een heel stuk kaas opeten. Hartstikke slecht!
    Nou goed, misschien beter dan een schaal bitterballen maar daar houdt het ook bij op.

    • Ellen zei (22-03-2013 om 08:46 uur):   

      Geitenkaas kan een goede vervanger voor de gewone kaas zijn. Tenminste… als je er van houdt. Ik neem zelf dan een stukje geitenkaas met koriander bijvoorbeeld.

  • Trifolio4 zei (07-03-2013 om 16:41 uur):   

    Oh, nog wel een tip: eet een komkommer! Komkommer bestaat voor 90% ofzo uit water, dus je verbrand bijna meer met het eten van komkommer dan dat je binnen krijgt. Komkommers kan je eindeloos eten en na een hele unit zit je echt wel weer even vol. En je lekker 'veel' eten! 🙂

    • Petra zei (07-03-2013 om 17:48 uur):   

      Teveel kaas lijkt me ook niet goed nee 🙂
      Maar een heel klein stukje als je enorme trek hebt helpt best vind ik zelf, het vult wat lekkerder dan zo'n zoete ontbijtkoek. En er zit tryptofaan in kaas. Of een stukje komkommer met een klein stukje kaas…haha mjammie.

  • Petra zei (11-03-2013 om 18:43 uur):   

    Er zit trouwens ook vitamine D in kaas.

  • Michael zei (01-07-2013 om 15:27 uur):   

    wat fijn om te lezen,

    vooral omdat ik zelf meer en meer de verse noten van mijn markt ontdek!
    elke dag eet ik een variatie van 5 noten tezamen met 3 soorten fruit.

    daarnaast drink ik op een dag 3 liter groene thee.

    ik luister naar mijn lichaam, en mijn lichaam luistert naar mij, ik voel mij heerlijk in mijn vel en geest!

    ik doe aan fietsen, en doe oefeningen met mijn eigen gewicht,
    als ik dit zo bekijk, dan zijn mijn lichaam en ziel een waar team.

    Mijn balans wens in mijn leven: Zo groot mogelijke variatie verse groenten, fruit en vis/vlees en noten in harmonie met lichamelijke behoefte.

    wat is het leven toch fijn.

    Namens iedereen die met een goed gevoel verder gaat.
    dank voor de tijd die u in uw website steekt.

    • Petra zei (01-07-2013 om 16:12 uur):   

      Michael, dank voor je mooie reactie en fijn om te horen dat je zo lekker met je lijf en met voeding bezig bent!

  • Kees Blokker zei (27-05-2014 om 19:19 uur):   

    Drop!!!!!!!! Bij vlagen maar als er dan een zakje in de auto ligt blijf ik ervan eten tot het op is……….. Dus dat haal ik maar heel af en toe…….. Ken uzelve nietwaar 😎

  • Coen zei (01-04-2015 om 16:45 uur):   

    In bijna alle bewerkte voeding zit suiker en andere toevoegingen die ons gevoel voor tekorten kunnen verstoren. En wat te denken van de toevoeging die maakt dat je bijvoorbeeld als maar door gaat met chips eten. En dan zijn er nog de emotie gestuurde behoeftes…

  • Machteld zei (13-07-2015 om 15:53 uur):   

    En wat als je nu vreselijk zin hebt in noten (walnoten, pecanneten, macademia's) en daar een heleboel van wilt eten? En dat wilt wegspoelen met een (of meerdere) glas (glazen) melk? Dat tikt ook behoorlijk aan… een handje vol is dan echt te weinig en ik heb echt het geduld om de noten te kraken, een voor een…. zucht… te lekker.

    • Petra zei (13-07-2015 om 22:22 uur):   

      Oh dat van die noten eten, dat ken ik. Wat bij mij helpt is dan dat ik een kopje bouillon (van bouillonpoeder van Kruid en zo) drink. Ik merk dat ik soms zout nodig heb en dan ga ik gezouten noten eten. Is maar een tipje, maar misschien helpt het jou ook 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *