Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

Tien goede slaapgewoonten voor een zeer effectieve slaap

(NaturalNews) Langdurig slecht slapen kan leiden tot een ernstige bedreiging voor je gezondheid. De hormoonbalans en de biologische klok worden ontregeld. Hierdoor kan het verouderingsproces versnellen en op die manier de ontwikkeling van degeneratieve ziekten in gang zetten zoals o.a. hart- en vaatziekten, kanker, Parkinson, Alzheimer en artrose. Voor een goede slaap kun je de volgende suggesties in acht nemen.

Tien goede slaapgewoonten voor een zeer effectieve slaap

  1. Goede voeding: Voedingsmiddelen die rijk zijn aan suikers en koolhydraten veroorzaken schommelingen in je bloedsuikerspiegel die slaapproblemen kunnen veroorzaken. In plaats daarvan is het beter om biologisch vlees, goede groenten en gezonde vetten te eten zoals avocado's, kokos en noten. Vermijd stimulerende middelen zoals cafeïne, chocolade en rauwe cacao binnen zes uur voor het slapen gaan.
  2. Regelmatig slaap-waak cyclus: Het lichaam werkt het beste met regelmatige cycli. Voor een optimaal slaappatroon zou je elke dag op het zelfde tijdstip naar bed moeten gaan en op het zelfde tijdstip wakker moeten worden. Hooguit wijk je hier 30 minuten vanaf. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen tenminste zeven en maximaal negen uur slaap nodig hebben voor een optimale gezondheid. Elk uur van de slaap tussen 9 uur en middernacht is gelijk aan twee uur kwaliteit van de slaap na middernacht.
  3. Gebruik je bed alleen om te slapen: Veel mensen verrichten allerlei activiteiten in hun bed, zoals tv kijken en computeren. Voor een optimale slaap train je je lichaam zo dat naar bed gaan ook slapen betekent. Ban elke vorm van afleiding uit je slaapkamer.
  4. Donker: Bij de afwezigheid van licht produceert de pijnappelklier melatonine. Melatonine staat bekend als de regulator van het slaap/waak ritme van het lichaam. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij genezing en bescherming door anti-oxidanten.Elke vorm van licht kan de normale productie van melatonine negatief beïnvloeden. Schakel daarom alle lichten uit, zorg ervoor dat je geen last hebt van het schijnsel van je wekker en sluit de gordijnen goed.
  5. Vochtbalans: Er is een bepaalde vochtbalans nodig voor een optimale slaap. Te weinig vocht in je lichaam zal ervoor zorgen dat het aantal stresshormonen toeneemt wat resulteert in een verstoorde slaap. Terwijl teveel vocht ervoor zorgt dat je 's nachts vaak naar de WC moet. Het beste is om 1,5 uur voordat je naar bed gaat een glas water te drinken. Zet ook een glas water naast je bed zodat je bij dorst altijd wat kunt drinken zonder je bed uit te moeten. En natuurlijk ga je voor het slapen eerst je blaas legen.
  6. Houd de kamer koel: Wanneer je in slaap valt, wordt er vanuit de hersenen geregeld dat je lichaamstemperatuur omlaag gaat. Als het te koud of te warm is in je slaapkamer, kan dat leiden tot stress op dit regelsysteem, zodat de slaap verstoord wordt. Een kamertemperatuur rond de 18 á 21 graden is het beste.
  7. Kruidenthee: Er is veel biologische thee verkrijgbaar met kruiden die van nature helpen om te ontspannen en slaperig te worden. Het gaat om kruiden zoals kamille, passiebloem en valeriaan.
  8. Melatonine supplement: Dit supplement kan de natuurlijke slaap/waak-cyclus verbeteren. Veel mensen hebben aangegeven hier baat bij te hebben.
  9. Dankbaarheid: Angst, zorgen en piekeren kunnen de slaapcycli verstoren. Het beoefenen van dankbaarheid kan ervoor zorgen dat je lichaam beter ontspant. Een idee is om een dagboekje bij te houden waarin je drie dingen opschrijft waarvoor je dankbaar was die dag.
  10. Prioriteit: In onze snelle wereld wordt aan slaap niet heel veel prioriteit en waardering gegeven.  Echter, als je meer prioriteit geeft aan je slaap, kun je meer potentie uit je leven halen. Goede slaap zorgt ervoor dat je productiever bent en nog meer van je leven kunt genieten.

Auteur: Dr. David Jockers van het Exodus Health Center in Kennesaw, voor meer informatie zie www.drjockers.com

Bronnen van dit artikel:
http://www.naturalnews.com/032807_insomnia_solutions.html
http://www.naturalnews.com/033082_sleep_deprivation_stress.html
http://www.naturalnews.com

Reacties
  • Stefan zei (11-03-2013 om 13:38 uur):   

    Koele kamer helpt zeker, maar ik denk dan aan 16 graden, geen 18 tot 21!

    • Petra zei (11-03-2013 om 18:37 uur):   

      ja, daar heb je wel gelijk in denk ik. Rond de 20 graden is gewoon kamertemperatuur en in de slaapkamer mag het inderdaad wel wat koeler van mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *