Banner van ManKrat - Cadeau's voor mannen

Het nut van vreetbuien en trek in ongezond voedsel

vreetbuienWie kent dat niet, dat je wordt overvallen door een onbedwingbare trek in iets lekkers? Dat je een enorme drang krijgt in vreetbuien. Het water loopt je bijna in de mond, zoveel trek heb je in iets zoets, hartigs of in een vette hap, het kan niet wachten. En helemaal als je weet dat het snel binnen handbereik is.

In veel gevallen wordt dit hunkeren naar voedsel opgelost met een snelle kant-en-klaar oplossing. Een zak chips, een reep chocolade of bijvoorbeeld een snelle magnetronmaaltijd. Vaak hebben we dan achteraf spijt van onze keuzes, hebben we last van ons buik of een vervelend gevoel over wat we hebben gegeten.

Onbedwingbare trek in voedsel
Maar wat als een onbedwingbare trek in voedsel eigenlijk een goede zaak is? En dat deze onbedwingbare trek in voedsel zelfs heel essentieel zou zijn voor ons dagelijks leven? Zou je dat geloven?

Belangrijk signaal
Waar het om gaat is dat het “hunkeren naar voedsel” wel degelijk een belangrijk biochemisch signaal is dat ons lichaam afgeeft. Het signaal is dat we behoefte hebben aan bepaalde voedingstoffen.

Het probleem is dat we in een realiteit leven dat “voorverpakt voedsel” wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding. Voeding dat eigenlijk nep is en ons lichaam niet echt voedt, maar tijdelijk vult met lege stoffen. We zijn door ons moderne leven in de war geraakt bij het interpreteren van de signalen die ons lichaam ons geeft. En dan zorgt een snelle ongezonde hap vaak voor een kort gevoel van bevrediging.

Inspelen op echte behoefte
Het goede nieuws is dat je slim kunt inspelen op een trek in ongezonde dingen. We hoeven alleen in te zien dat ons lichaam schreeuwt om “echt voedsel”. En om het een beetje eenvoudig te maken hebben we een tabel gemaakt met

  1. de meeste ongezonde snacks waar we weleens naar hunkeren,
  2. welke stoffen ons lichaam dan echt nodig heeft en
  3. in welk voedsel deze voedingsstoffen in voorkomen.

Zo kun je bij behoefte aan een ongezonde snack al snel zien wat je kan nemen om je lichaam echt te voeden, zodat je lichaam beter gaat functioneren.

1. Als je onbewingbare trek hebt in: 2. Wat je echt nodig hebt: 3. Hier zijn de gezonde alternatieven waar het ook in zit:
chocolade magnesium rauwe cacao, rauwe noten, zaden, groenten en fruit
snoepjes/zoet chroom broccoli, druiven, kaas, gedroogde bonen, kalfslever en kip
koolstof vers fruit
fosfor kip en gevogelte, rundvlees, lever, vis, eieren, noten, granen en groenten
zwavel cranberries, mierikswortel, broccoli, bloemkool, knoflook, ui, boerenkool en andere koolsoorten
tryptofaan kaas, lever, lamsvlees, zoete aardappel, bananen, kwark, zilvervliesrijst en dadels
brood, toast stikstof voedsel met veel eiwitten zoals vis, vlees, noten en bonen
vet, vette snacks calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, broccoli, kool, kaas en sesamzaad/pasta (eet ongeraffineerde oliën en vetten)
koffie en thee fosfor kip en gevogelte, rundvlees, lever, vis, eieren, noten, granen en groenten
zwavel cranberries, mierikswortel, broccoli, bloemkool, knoflook, ui, boerenkool en andere koolsoorten
zout (NaCl) zeezout, appelazijn
ijzer vlees, vis gevogelte, zeewier, groene groenten, zwarte bessen
alcohol en drugs eiwitten vlees, vis, gevogelte, noten
calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, brocolli, kool, kaas en sesamzaad/pasta
glutamine rauwe koolsap en supplementen met glutaminepoeder
kalium zongedroogde zwarte olijven, de schil van de aardappel, zeewier, citrusvruchten, gedroogde abrikozen, rozijnen
ijsjes ijzer vlees, vis gevogelte, zeewier, groene groenten, zwarte bessen
gefrituurd voedsel koolstof vers fruit
frisdrank calcium mosterd, winterpostelein, raapsteeltjes, brocolli, kool, kaas en sesamzaad/pasta
zout voedsel, chips, zoutjes chloride ongeraffineerd zeezout, vis en rauwe geitenmelk
zuur voedsel magnesium rauwe noten, zaden, groenten en fruit
iets te drinken water kruidenthee, water eventueel met wat citroensap, minimaal 8 a 10 glazen per dag
iets te eten water bij trek kun je een tekort aan vocht hebben, drink daarom minimaal 8 a 10 glazen water per dag
koude dranken mangaan walnoten, amandelen, pecannoten, ananas en blauwe bessen
pre-menstuele vreetbuien zink rood vlees (met name orgaanvlees), zeevruchten, bladgroenten en wortelgroenten
overeten algemeen silicium noten en zaden (vermijd geraffineerd zetmeel)
tryptofaan kaas, lever, lamsvlees, zoete aardappel, bananen, kwark, zilvervliesrijst en dadels
tyrosine vitamine C, sinaasappels, rode groenten en rood fruit
gebrek aan eetlust vitamine B1 noten, zaden, bonen, lever en overig orgaanvlees
vitamine B3 tonijn, heilbot, rundvlees, kip, kalkoen, varkensvlees, zaden en groenten
chloride ongeraffineerd zeezout, vis en rauwe geitenmelk
tabak silicium noten, zaden
tyrosine vitamine C, sinaasappels, rode groenten en rood fruit

En natuurlijk is het weleens lekker om heel af en toe iets ongezonds te eten, maar weet dat je naar je lichaam kunt luisteren en je trek in ongezonde dingen kunt vertalen naar voedsel dat je lichaam echt nodig heeft.

De lijst met alternatieven is bedoeld als een handreiking en daarom niet geheel volledig. En bij alles geldt: drink genoeg water!

Vraag: wat voor voedsel snoep je graag?

(post je reactie hier beneden)

Bronnen: wakeup-world.com

  1. 1. http://earthmother-intheraw.blogspot.ca/2010/05/whats-really-behind-your-food-cravings
  2. Lectures, Cheryl M. Deroin, NMD, Southwest College of Naturopathic Medicine, Spring 2003 (healthy food recommendations)
  3. Benard Jenson, PhD, The Chemistry of Man B. Jensen Publisher, 1983 (deficiencies linked to specific cravings and some food recommendations)
Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *